onsdag 13 februari 2019

Kaffefilter de luxe

Nu har jag äntligen kommit mig för att haka på trenden med hemsydda kaffefilter!
Då det frågats efter hur man syr dem på en hushållssymaskin (för dem som inte har overlock) så skrev jag upp hur jag gjorde.
Hoppas beskrivningen kan hjälpa någon mer som vill göra sitt eget kaffefilter.
Innan du börjar, jämför storleken på mönstret med ett kaffefilter som du vet passar i din bryggare, alt. rita av kaffefiltret och gör ditt eget mönster.

Vad jag har läst mig till så är det bra med relativt tunna välanvända bomullstyger (ex. gamla lakan)
Undvik nya tyger då de kan innehålla kemikalier som du inte vill ha i kaffet.
Släng sumpen (spola inte ut den i avloppet) och skölj ur kaffefiltret mellan användningarna och låt det torka. koka kaffefiltret i en kastrull med enbart vatten ibland.

Lycka till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar